Hoogbegaafdheid: begeleiding voor een optimale ontwikkeling

Begeleiding hoogbegaafdheid utrecht

 

 

Mensen met uitzonderlijke gaven worden vaak 'hoogbegaafd' genoemd. In Utrecht is dit meer dan alleen een naam voor deze kinderen: we weten dat deze kinderen buitengewone gaven bezitten. Deze gaven kunnen vroegtijdig worden herkend, waardoor kinderen en hun ouders zo snel mogelijk de ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben. Uit onderzoek is gebleken dat begeleiding van hoogbegaafden in Utrecht helpt bij het behalen van beter schoolresultaten. Deze blogpost geeft u een overzicht van welke kenmerken hoogbegaafdheid onderscheiden van andere gaven, en hoe u de buitengewone vermogens van een kind optimaal kunt ontwikkelen.

Wat is hoogbegaafdheid?

Hoogbegaafdheid is een persoonlijkheidskenmerk dat "samenhangt met een aantal individuele en collectieve kenmerken die hoogbegaafden onderscheiden van de rest van de bevolking." Deze kenmerken omvatten superieure intellectuele capaciteiten, superieure creatieve vaardigheden, en de neiging om zeer empathisch te zijn.

Deze vermogens kunnen ongewoon lijken voor mensen die er geen ervaring mee hebben. Hierdoor is hoogbegaafdheid lange tijd verkeerd begrepen, omdat veel mensen het associëren met een bevlieging, in plaats van een eigenschap die gebaseerd is op genetische opmaak.

Waarom ontwikkelen kinderen zich anders?

Iemands genetische opmaak beïnvloedt zijn gaven en talenten, maar verklaart niet alle verschillen tussen mensen. Bovendien is het nog niet duidelijk waarom sommige mensen hoogbegaafd zijn en anderen niet. Het ontrafelen van het mysterie van hoogbegaafdheid kan ons helpen geestelijke gezondheidsproblemen te begrijpen, en mensen met bepaalde gaven helpen hun plaats te vinden.

Mensen verschillen sterk in hun gaven en talenten. Sommige van deze verschillen zijn genetisch te verklaren, maar vele ook niet. Waarom een kind hoogbegaafd is en hoe het zich ontwikkelt, is een fascinerend onderwerp dat al tientallen jaren wordt bestudeerd.

Kenmerken van hoogbegaafdheid in Utrecht

Hoogbegaafden bezitten een aantal kenmerken die hen onderscheiden van niet-hoogbegaafden. Deze kenmerken worden vaak aangeduid als "hoogbegaafdheidsfactoren". Wetenschappers hebben hoogbegaafdheidsfactoren geïdentificeerd door hoogbegaafden en hun familie te bestuderen, maar ook door onderzoek met hoogbegaafden die geen deel uitmaakten van het onderzoek. Er zijn veel verschillende kwaliteiten waaruit hoogbegaafdheid kan bestaan, maar de meest bekende zijn de volgende: IQ – Het intellectuele vermogen van een persoon, gemeten met een IQ-test of vragenlijst.

  • Het intellectuele vermogen van een persoon, gemeten met een IQ-test of vragenlijst. Hoogbegaafdheid – Het IQ van een persoon valt in het superieure bereik, wat betekent dat zijn intellectuele capaciteiten zeer hoog zijn in vergelijking met de rest van de bevolking.

  • Het IQ van een persoon valt in het superieure bereik, wat betekent dat zijn intellectuele capaciteiten zeer hoog zijn in vergelijking met de rest van de bevolking. Creatief – De intellectuele vermogens van een persoon worden in evenwicht gehouden door zijn creatieve aard. Ze denken niet alleen na over de wereld, ze creëren die ook actief.

  • Iemands intellectuele vermogens zijn in evenwicht met zijn creatieve aard. Hij denkt niet alleen na over de wereld, hij creëert hem ook actief. Geredeneerd – Iemands cognitieve vermogens zijn in evenwicht met zijn emotionele intelligentie.

Conclusie

Hoogbegaafdheid kan vaak worden herkend rond de leeftijd van drie jaar, maar ouders moeten niet tot dan wachten om steun te krijgen. Vier jaar is qua ontwikkeling veel te vroeg om te beginnen met het specialiseren van kinderen, dus het is zinvoller om te beginnen met het zoeken naar hulpbronnen en ondersteuning als ze tussen de vier en zes jaar oud zijn. De ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen is een spannende reis, vol nieuwe ervaringen, nieuwe vrienden en nieuwe uitdagingen. Het kan echter ook een uitdaging zijn, en ouders en leerkrachten moeten zich bewust zijn van de kenmerken van het hoogbegaafde kind om hun ontwikkeling zo goed mogelijk te ondersteunen.

This entry was posted in Default. Bookmark the permalink.